بازگشت
بازگشت

همین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی

10 فروردین 1403, 16:33
همین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده در سخنانی با اشاره به سابقه برگزاری کنگره خانواده گفت: نخستین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده در سال 81 برگزار شد و برای ارتباط سازنده با جامعه علمی کشور این کنگره به صورت دوسالانه پیگیری شد؛ کنگره خانواده، رویدادی بین‌رشته‌ای است.

دکتر روشن، با آسیب‌شناسی وضعیت خانواده تصریح کرد: پژوهشکده خانواده به عنوان اولین موسسه آکادمیک کشور، دستاوردهای مهمی در حوزه خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی داشته اما این دستاوردها با نیاز خانواده هماهنگ نیست. حال خانواده در جهان مناسب نیست؛ اگرچه خانواده ایرانی به دلیل ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی و داشتن بنیان های قوی در مقایسه، دچار برخی بحران ها نیست اما با خانواده مطلوب فاصله دارد.

ایشان افزود: نرخ طلاق در حال افزایش است و این نرخ در دوره شیوع ویروسکرونا با افزایش 4 درصدی همراه بوده است؛ این یک هشدار جدی برای دوران پساکروناست. نرخ ازدواج تنزل یافته است و ازدواج‌های صورت گرفته نیز در پنج سال اول تشکیل خانواده با بحران مواجه هستند و بیشترین نرخ طلاق مربوط به همین زمان است. برخی خانواده‌ها اگرچه به‌ظاهر با مشکل طلاق مواجه نیستند اما به تعبیری عواطف زوجیتی و انسانی در آنها برقرار نیست و تنها سکونتگاه مشترک دارند. تامین نیازهای معیشتی و چند شغله شدن مردان منجر به غفلت آنها از زن و فرزندانشان شده است.

د کتر روشن در پایان تاکید کرد: این کنگره تلاش دارد با حضور متخصصان و اندیشمندان، راهکارهای عملیاتی برای شناسایی آسیب‌ها ارائه نماید. امید است با اتحاد نظرات قوای مقننه، مجریه و قضاییه و هم‌افزایی آنان، در ایران شاهده خانواده متعالی که شایسته این سرزمین است باشیم.

در انتهای برنامه افتتاحیه، با حضور دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه؛ دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دکتر روشن رئیس پژوهشکده خانواده از برگزیدگان پنجمین جشنواره ملی خانواده‌پژوهی تقدیر شد.
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، 28 و 29 مهر 1400، پنل‌های تخصصی «نهمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده» برگزار و مقالات شفاهی این کنگره ارائه شد. پنل‌ها و مقالات در موضوعاتی نظیر خانواده و فضای مجازی، پدیدار شناسی خیانت در روابط همسران خانواده و پیشگیری از اعتیاد، آسیب پذیری زیستی بسیار بالای دختران نوجوان در مصرف مواد و خانواده و پاندمی کووید ۱۹: آسیب ها و مداخلات ارائه شد.​​​​​​

گزارش تصویری نهمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده

 

ارسال نظر

وارد کردن نام و نام خانوادگی، اختیاری است

(ضروری)